کاربرد گزانتان گام

کاربرد گزانتان گام

گزانتان گام یا زانتان گام (Xanthan Gum)، یک پلی ساکارید پرکاربرد در صنایع مختلف است. از این ماده به عنوان افزودنی های مواد غذایی (استابلایزرهای غذایی) به منظور جلوگیری از تخریب بافت خوراکی ها استفاده می شود. این ماده از تخمیر قندهای ساده تولید می گردد؛ نام این ترکیب از نام باکتری هایی گرفته شده است که در تخمیر آن نقش دارند.

گزانتان گام توسط فردی به نام آلن روزالین جینز در مرکز تحقیقاتی کشاورزی در ایالات متحده کشف شد. این کشف منجر به تولید صنعتی این ماده در سال های 1960 گردید. در سال 1968 استفاده از این ترکیب به عنوان یک افزودنی سالم برای مواد غذایی رواج یافت و توسط اتحادیه اروپا، کانادا و بسیاری کشورهای دیگر تأیید و با نام تجاری E415 به بازار معرفی شد.




کاربردهای غذایی گزانتان گام

گزانتان گام به میزان 1% قادر است ویسکوزیته قابل توجهی را در مایعات ایجاد کند. زانتان گام یک ترکیب افزودنی رایج در تولید انواع سس سالاد و سایر سس های خوراکی است. این ترکیب باعث می شود سس ها بافت یکنواخت و حالت امولسیون خود را حفظ کنند؛ اگر زانتان گام یک امولسیفایر نیست اما در این مورد بسیار مثبت عمل می کند.

صمغ گزانتان گام همچنین به تعلیق ذرات ادویه کمک می کند. ایجاد بافت یکنواخت در بستنی، آدام یا خمیر دندان نیز با استفاده از این ترکیب میسر می باشد. در برخی از محصولات صنایع غذایی، از زانتان گام به جای سفیده تخم مرغ برای ایجاد ضخامت مناسب در بافت ماده غذایی استفاده می شود تا بتواند چربی ها و امولسیفایرهای مود در زرده را جایگزین کند.

استفاده از ترکیب صمغ زانتان گام به عنوان ماده افزودنی برای موادی که به سختی بلعیده می شوند، کاربرد دیگری از این ماده است. این ترکیب می توان طعم و بافت خوراک مورد نظر را کمی تغییر داده و برای خوردن، مناسب تر سازد. در اکثر غذا این ماده با غلظت 5/0 % یا کمتر استفاده می شود. صمغ گزانتان گام در تولید انواع سس، ادویه، مواد غذایی گوشتی، محصولات نان، شیرینی و خامه، نوشیدنی ها، لبنیات و ... کاربرد فراوان دارد.

کاربردهای صنعتی گزانتان گام

گزانتان گام در چاه های استخراج نفت به منظور خرد کردن گل حفاری استفاده می شود. پس از اینکه محل مورد نظر با مته حفاری خرد شد، مواد جام در گل حفاری به صورت تعلیق در می آیند؛ گزانتان گام می تواند این مخلوط نامتعادل را یکنواخت کرده و ویسکوزیته آن را افزایش دهد. این ماده باعث می شود مته ها به سهولت در عمق زمین نفوذ کنند. یکی دیگر از کاربردهای زانتان گام، استفاده در تولید انواع رنگ و رزین های صنعتی می باشد.

مقادیر مجاز استفاده از گزانتان گام

چنانچه مقادیر بیشتری از ترکیب زانتان گام را به محلول اضافه کنید، مایعی غلیظ تر و ضخیم تر به دست می آورید. یک ترکیب امولسیون می تواند حاوی مقادیر 1/0% وزنی از گزانتان گام باشد. افزایش این میزان تا حدود 1% منجر به پایدارتر شدن امولسیون حاوی زانتان می شود. یک قاشق چایخوری صمغ گزانتان، حدود 5/2 گرم وزن دارد و یک فنجان حاوی 250 میلی لیتر آب را به غلظت 1% محلول تبدیل می کند.

جالب است بدانید برای تولید کف، می توانید گزانتان گام را با میزان 2/0 تا 8/0 % وزنی استفاده کنید. د راین حالت حباب های بزرگ تر به وجود می آید. اگر پودر سفیده تخم مرغ را با میزان 2/0 تا 2% با ترکیب زانتان گام به میزان حدود 1/0 تا 4/0 % مخلوط کنید، حباب هایی به اندازه حباب های کف صابون تولید می شود!

روش تولید گزانتان گام

گزانتان گام در اثر تخمیر قندهایی نظیر گلوکز، ساکاروز و لاکتوز تولید می شود. پلی ساکاریدهایی که توسط باکتری ها در محلول آبی به هیدروکربن ها تبدیل می شوند، منبع غنی از نیتروژن، دی پتاسیم فسفات و دیگر عناصر به میزان کم هستند. پلیمر زانتان، ترکیبی است که در خارج از سلول ها تولید می شود. این ترکیب پس از یک یا 4 روز و در اثر افزودن ایزوپروپیل الکل رسوب می کند. محصول نهایی پس از خشک شدن، زانتان گام نام دارد. این ترکیب در دو گرید صنعتی و خوراکی به بازار عرضه می شود.

بسته بندی های حاوی پودر صمغ گزانتان گام را باید در مکان خشک و خنک نگهداری کنید. بخارات این ماده را هرگز استنشاق نکنید. اگر به طور تصادفی این ماده با چشم ها و پوست دست شما تماس پیدا کرد، فوراً آن را با آب و صابون بشویید. در صورت بروز التهاب و حساسیت، به سرعت به مرکز پزشکی مراجعه نمایید.



دیدگاه کاربران

دیدگاه شما درباره این مقاله چیست ؟

شما می توانید در این بخش تجربیات و نظرات خود را با ما و کاربران ایران بالابر به اشتراک بگذارید.




نیاز به مشاوره دارید؟

بدون تردید با ما تماس بگیرید کارشناسان پترو آکام آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره در زمینه محصولات ، حمل ونقل ،ترانزیت و ترخیص کالا هستند